Yhdistyksen työkalut

Yhdistystoiminnan itseopiskelumateriaali verkossa

Tervetuloa oppimaan yhdistystoimintaa!
Itseopiskelumateriaali koostuu viidestä jaksosta: yhdistyshallinto, taloushallinto, varainhankinta, viestintä ja riskienhallinta. Jokaisessa osiossa on lisämateriaalia, jonka avulla voi syventää oppimaansa. Lisäksi voi hakea jokaisesta  osiosta  digitaalisen osaamismerkin. Yhden jakson läpi käyminen vie noin tunnin.

Katso ja tutustu Yhdistystoimija-opiskelumateriaaliin:
Yhdistystoimija-opiskelumateriaalin esittelyvideo

Yhdistystoimija-opiskelumateriaali

Oletpa luottamushenkilö, vapaaehtoinen tai työntekijä, saat Yhdistystoimija-verkkomateriaalin kautta perustiedot ja taidot, joita tarvitaan yhdistyksen tai pienen järjestön toiminnan pyörittämisessä. Itseopiskelumateriaaliin sisältyy viisi eri jaksoa, jotka käsittelevät yhdistyshallintoa, taloushallintoa, varainhankintaa, viestintää ja vuorovaikutusta sekä riskienhallintaa. Jaksot koostuvat keskeisestä tiedosta, tapausesimerkeistä ja tehtävistä, joiden avulla voit testata osaamisesi. Yhden jakson opiskeluun kuluu noin 1 - 1,5 tuntia ja sen suoritettuasi voit hakea digitaalista osaamismerkkiä, jolla voit helposti osoittaa osaamisesi muille. Alla on esitelty materiaaliin sisältyvät jaksot. Linkeistä pääset opiskelemaan kutakin teemaa käsittelevää materiaalia.

Yhdistyshallinto

Käy alkajaisiksi läpi yhdistyshallinnon perusasiat! Opit hallituksen vastuut ja tehtävät ja perehdyt siihen, millaista on tehokas hallinto. Olitpa sitten yhdistyksen luottamushenkilö, työntekijä tai vapaaehtoinen, tämä jakso auttaa sinua ymmärtämään, miten yhdistys toimii ja miksi hyvä hallinto on toiminnan edellytys. Siirry opiskelemaan tästä linkistä!

Taloushallinto

Tutustu taloushallinnon perusperiaatteisiin, joiden avulla pienet yhdistykset voivat hoitaa taloutensa ja kirjanpitonsa tehokkaasti sekä raportoida toimistaan. Jakson suorittamalla talousasioita tuntematonkin saa valmiuksia yhdistyksen talouden hallintaan. Siirry opiskelemaan tästä linkistä!

Varainhankinta

Tämän jakson suoritettuasi ymmärrät toiminta-ajatuksen ja tavoitteiden määrittelyn merkityksen varainhankinnassa, hahmotat eri rahoituslähteet sekä osaamisen ja resurssit, joita onnistunut varainhankinta vaatii. Siirry opiskelemaan tästä linkistä!

Viestintä

Miten viestiä yhdistyksen toiminnasta, tavoitteista ja työn vaikutuksista? Materiaalin avulla opit tunnistamaan viestintäsuunnitelman perusainekset ja räätälöimään viestintää niin, että saavutat haluamasi kohderyhmän kustannustehokkaasti. Siirry opiskelemaan tästä linkistä!

Riskienhallinta

Riskienhallinta on osa hyvää hallintoa yhdistykselle kuin yhdistykselle. Kaikkia ongelmia ei voi täysin välttää, mutta useimpiin riskeihin voi kuitenkin varautua. Tämän osion suoritettuasi tunnet riskienhallinnan perusteet, suunnitelmallisen riskienhallinnan hyödyt ja yksinkertaisen riskienhallintaprosessin vaiheet. Siirry opiskelemaan tästä linkistä!

Tietoa muualla

Julkaisuja